Den perfekte “kør selv”-rute på New Zealand

I 2013 besøgte jeg New Zealand i fire uger sammen med to gode kammerater. Vi havde besluttet os for, at vi ville opleve New Zealands sydø og nordø på egenhånd, så vi lejede os en meget lille autocamper, da vi ankom til Christchurch.

Af alle de lande i verden, jeg har besøgt, står de fire uger på Kiwiernes Ø blandt de klareste øjeblikke hos mig. Og det skyldtes især friheden til at køre derhen, hvor vi havde lyst!

Oplev New Zealand på egen hånd i fire uger

Nedenfor har jeg lavet et kort over den (perfekte) rute, som vi valgte at tilbagelægge i vores lille hvide hus på fire hjul. Man kan åbenbart maks have 10 punkter på en ruteplan, når man laver den vha. My Maps hos Google. Det er derfor, at ruten begynder ved et “A” flere steder. Men vi startede i Christchurch og sluttede i Auckland.

Vi havde ikke lagt os fast på en fast rute, da vi ankom til New Zealand. I stedet talte vi med lokale og andre turister om, hvor vi burde køre hen. Og så var Lonely Planet naturligvis også vores gode makker.

Under kortet finder du en detaljeret plan over ruten.

De bedste oplevelser i autocamper på New Zealand

Her kommer der en detaljeret rutebeskrivelse, og under hvert punkt har jeg skrevet de oplevelser, som er værd at bruge tid på.

1. Christchurch
    Faktisk så vi ikke alverden i Christchurch. Vi logerede på en lille hyggelig campingplads udenfor byen, hvor vi slappede af efter en lang flyvetur. I dag kan jeg godt fortryde, at vi ikke brugte bare en enkelt dag i byen.
  2. Lake Tekapo
    Første stop på køreturen var Lake Tekapo. Turen dertil var vores første stykke på egen hånd, og landskabet slog os nærmest ud af bilens bagrude. Mellem grønne bakker og bjerge dukkede den mest azurblå sø, vi nogensinde havde set, pludselig op. Lake Tekapo er fantastisk smuk, og når det er turens første stop, så får du hurtigt en idé om, hvad New Zealand har at byde på.
    Vi valgte i øvrigt at tage en overnatning i Tekapo, og tidligt næste morgen hikede vi to timer op på Mount John for at opleve solopgangen.

Hunden ved Lake Tekapo. En utroligt smuk sø.
  3. Lake Pukaki
    Næste stop var Lake Pukaki. Vi kunne ikke få nok af søer. Eller det kunne vi egentlig godt. For vi brugte ikke så meget tid ved søen, men fortsatte ret hurtigt mod Mount Cook, New Zealands højeste bjerg.
  4. Mount Cook
    Vi lod os guide af rekordbøgerne, og kørte mod vest gennem snoede bjerge til  Mount Cook. Endnu en gang blev vi slået halvvejs omkuld af synet, der mødte os. Et stort snebeklædt bjerg omgivet af Tasman Glacier og flere floder, bjergtinder og azurblå søer. Her blev det til et par vandreture og et kig på byens museum.

Mount Cook med gletcher og gletchervand i forgrunden.
  5. Dunedin
    Vi havde hørt, at man kunne se sæler og pingviner, sjældne pingviner i Dunedin. Så vi tog den lange køretur fra Mount Cook. Og det fortrød vi ikke. Vi tog en guidet tur på en peninsula (en slags halvø) med Natures Wonders.Vi så blandt andet gul-øjede pingviner, som er et ligeså sjældent syn som en sumatransk tiger. Derudover så vi sæler på en meters afstand, albatrosser og andre pingviner.

Sæler og søløver ved Dunedin.
  6. Te Anau
    Efter en længere køretur fra Dunedin til Te Anau, kunne vi se frem til en af turens højdepunkter, Milford Sound. Alle ture til Milford Sound går ud fra Te Anau.
  7. Milford Sound
    Her kan vi se tilbage på en sejltur på den utroligt flotte fjord, som bød på flere  enorme vandfald, klippesatser, sæler og smukke naturomgivelser. Et af verdens smukke steder!

Et af verdens smukkeste steder, Milford Sound.
  8. Queenstown
    I Queenstown kommer man ikke for at spille 500 på campingpladsen. I Queenstown kommer man for at få et adrenalinrush af en anden verden. Queenstown er kiwiernes adrenalinhovedsted. Vi brugte tid på at få et par øl på et af byens mange værtshuse, og nå ja, så kastede vi også ud i et 134 meter frit fald i Nevis-kløften. Gør det!

Udover Skydive var vi heldige at se en Rugby-kamp med byens lokale hold. Det var lidt af et tilløbsstykke for byens borgere.
  9. Lake Wanaka
    Endnu en smuk sø og flotte omgivelse. Perfekt til flere vandreture.
  10. Fox Glacier
    Efter råd fra andre turister besluttede vi os for at besøge Fox Glacier fremfor den mere populære Franz Joseph Glazier. Da Fox Glacier er let tilgængelig fik vi dog set den på helt tæt hold, så alt i alt var vi tilfredse med vores visit her.

Fox Glazier er langt mere tilgængelig til fods end Franz Joseph Glazier.
  11. Pancake Rocks
    Et stop værd på vejen mod den nordlige del af sydøen.

Pancake Rocks.
  12. Hanmer Springs
    Efter en del timer på vejene gjorde vi stop ved Hanmer Springs, der især er kendt for Hanmer Springs Hot Pools & Spa. Efter den lange køretur følte vi, det var tid til at forkæle os selv i en af disse varme kilder. Helt sikkert et stop værd!
  13. Kaikoura
    Næste destination blev Kaikoura – hjemsted for bl.a. hvaler, delfiner og albatrosser. Her var vi tidligt(!) oppe om morgenen, for at svømme med vilde delfiner. I tæt kontakt med hundredevis af disse blev vi en stor oplevelse rigere. Kan varmt anbefales, hvis du kan komme op før klokken 05.
  14. Nelson
    Vi brugte ikke forfærdeligt lang tid i byen, men gjorde et kort stop inden Abel Tasman.
  15. Abel Tasman
    Området ved Abel Tasman er fantastisk smukt og perfekt til både lange vandreture og især en tur i kajak langs med kysten. Et område, man skal besøge!
  16. Wellington
    Blot et stop på vejen. Vi brugte ikke for alvor tid i byen, udover vi så på et par museer. Men man kan sagtens tilbringe en dag eller to i byen.
  17. Dannevirke
    Et sjovt lille stop på vejen. Byen har danske rødder, og derfor bliver man mødt at en stolt viking ved byens port. På biblioteket hænger et billede af det danske regentpar, og i byen kan man få det, der ligner dansk mad og varer. Et sjovt lille stop, men ikke et must see.
  18. Tongariro Nationalpark
    Næste højdepunkt var Tongariro National Park, der er kendt for at kunne tilbyde et af de bedste en-dages trek i verden. Pga. vulkansk aktivitet var sidste halvdel af ruten dog lukket, så vi fik i stedet muligheden for at bestige Mt Ngauruhoe (kendt fra Ringenes Herre som Mt Doom). En udmarvende oplevelse, da bjergsiderne ikke er udstyret med stier, men som dog belønnede sig i form af spektakulære udsigter fra 2300 meters højde. Turen nedad bjerget foregik vha. disciplinen “rock-surfing”, der hverken var godt for håndflader eller sko.

Udsigten fra toppen af Mount Doom.

19. Taupo
    Mindre end hundrede kilometer derfra ligger Taupo, der deler navn med den dertilliggende sø, Lake Taupo. En sø, der er på størrelse med Singapore. Her kunne vi langsomt forberede os på endnu et adrenalin-rush. Inden da nåede vi dog at nyde byen samt at se Huka Falls, der med 250.000 liter i sekundet strømmer gennem landskabet nord for Taupo. Stoppet i Taupo drejede sig dog primært om det føromtalte adrenalin-rush i form af et skydive fra 4,5 kilometers højde. Gør det!

Adrenalinsus i 4,5 kilometers højde over Lake Taupo.

20. Rotorua
    Af økonomiske årsager måtte vi nøjes med en spadseretur i byens park. Dog fik vi oplevet noget af den termiske aktivitet, området er kendt for. Stanken i byen er i øvrigt fæl på grund af svovl i luften.

Svovlen stiger fra søerne i Rotorua.
  21. Hot Water Beach
    her gravede vi vores egen spa på Hot Water Beach og drak øl i solnedgangen. Ren afslapning.
  22. New Chums Beach
    Og opskriften var nogenlunde den samme ved New Chums Beach, der ifølge UK Magazine er blandt verdens 20 smukkeste strande. Og det er den også. Selvom jeg ikke har set alle strande i verden, tør jeg godt sige, at den her ligger højt.
  23. Coromandel
    Coromandel er ganske enkelt et område, der taler for sig selv. Strandene er fantastiske og naturen er enestående. Det område SKAL man opleve, hvis man er på New Zealand.

Billedet er ikke i nærheden af at illustrere, hvor flot området er.
  24. Auckland
    I Auckland lejede vi bare turister uden at have en egentlig plan. Det burde vi måske have haft. Men i hvert fald fik vi set på byen og den enorme havn. Derudover tog vi op på byens udsigtspunkt og fik også et god view over byen.

Værd at vide

• På turen tilbagelagde vi over 4000 kilometer på fire uger.
  • Man kører i venstre side af vejen.
  • Benzinpriserne er cirka ligesom her hjemme – ikke voldsomt dyrt.
  • Husk for guds skyld at få en forsikring til bilen. Den fik vi brug for på aller sidste dag 🙁
  • I bilen er alt udstyr, man får brug for. Gasblus, senge, tallerkner, bestik osv. Men tjek lige med udlejer.
  • Vi boede både på campingpladser, etablerede naturpladser uden strøm og eller hvor vi havde lyst til at slå lejr for natten. Det er dog ikke alle steder, at man bare kan parkere vognen.

Ønsker du anden information, så skriv endelig en kommentar til bloggen. Så skal jeg forsøge at svare så vidt muligt (-:

Vores lille mobile hjem gennem fire uger.
Autocamperen havde et lille køkken og et lille spisebord. En enkelt kunne sove i taget af bilen, imens der kunne laves en dobbeltseng ud af de to sofaer, som ses på billedet.

2 Replies to “Den perfekte “kør selv”-rute på New Zealand”

1. […] Den perfekte “kør selv”-rute på New Zealand […]

2. […] Leder du efter inspiration til lignende destinationer, bør du måske læse min guide til New Zealand. Det er to lande, der på flere områder minder om hinanden med sin storslåede natur. Læs rejseguiden til New Zealand her: Den perfekte “kør selv”-rute på New Zealand […]